News55

Prisbluffar under Black Friday: 22 företag tagna på bar gärning

prisbluffar
Jurister klagar på hur företag fuskar med sina reapriser, trots lagar som skulle förhindra det som kom 2022. (Foto: Getty Images)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 18 dec. 2025Publicerad: 19 dec. 2025

Problemen med prisbluffar fortsätter trots ny lagstiftning. Konsumentverkets granskning visar att många välkända bolag fifflar med priserna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Shoppade du loss under Black Friday? Risk finns att rabatten inte var så stor som annonserats. Trots att lagstiftarna velat sätta punkt för prisbluffar är problemen fortfarande stora.

Konsumentverket har synat priserna under reaperioden i november. En granskning av 71 bolag har nu resulterat i totalt 22 tillsynsärenden där prisbluffar upptäckts.

David Ånesjö är jurist vid Konsumentverket.

“Det är onormalt att så hög andel företag inte följer lagen. Särskilt med tanke på att lagen knappast kan betraktas som särskilt ny längre. Det är ett svek mot konsumenterna. Att prismarknadsföringen är korrekt och följer lag är en central del i ett ansvarsfullt företagande”, säger han till SvD.

MISSA INTE: Rättspsyks grova miss – begick brott själva: “All skit upp på bordet”

Kända bolag bland de som prisbluffar

Kända aktörer som exempelvis Brothers, Electrolux och Sephora finns med bland de som nu fått ett brev från Konsumentverket där myndigheten konstaterar brister i deras prissättning.

Konsumentverket granskar efterlevnaden av prissättningslagen löpande och har följt utvecklingen under Black Friday i flera år. 

ANNONS

Nästan vartannat av de bolag som Konsumentverket inte granskat tidigare visar brister. Men även bolag som granskats tidigare och då blivit ett ärende hos myndigheten har påkommits med prisbluffar även nu i höst.

MISSA INTE: Edward Blom förklarar: Hatet mot moderna julbord

ANNONS

Lagen mot prisbluffar infördes 2022

Lagen infördes den 1 september 2022. I korthet innebär det att butiker måste redovisa vilket pris en vara faktiskt haft innan den reas ut. Regeln är tydlig: när priset sänks ska även det lägsta priset under de senaste 30 dagarna anges. 

Tanken bakom lagen är att stoppa företag från att först höja priset för att sedan sänka det och kalla det rea trots att rabatten i praktiken är kraftigt överdriven.

Konsumentverket har tittat på att nätbutiker redovisar ett tidigare lägsta pris och att det är korrekt. Myndigheten har också kollat att angivna procentuella rabatter är beräknade på detta pris samt att försäljningspriset inte är högre eller detsamma som tidigare lägsta pris.

“Försäljningspriset får inte vara högre eller detsamma som 30-dagarspriset, för då är det ju ingen prissänkning”, säger David Ånesjö.

Konsumentverket kan utdöma ett vite för bolag som upprepande inte följer lagen mot prisbluffar.

ANNONS

Läs mer om ekonomi:

Varning för ISK-fällan – kan kosta familjen dyrt

SEB höjer riktkurs för Swedbank och Nordea

Mer pengar i plånboken för svenskarna under 2026

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

ANNONS
ANNONS