News55

Läkare varnar för matbuden - hälsorisker på Stockholms gator

hälsorisker
Samtidigt som storstädernas gator fylls av matbud på mopeder, försämras luftkvaliten avsevärt. (Foto: Getty Images och Janerik Henriksson/TT)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 17 nov. 2025Publicerad: 17 nov. 2025

Mopederna har exploderat i antal. Läkare slår larm och varnar för hälsorisker när cyklister och fotgängare utsätts för avgaser.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Georgy Palega är specialistläkare i internmedicin på Karolinska. Han är en av dem som står bakom upproret mot fossildrivna matbudsmopeder.

“Tyvärr måste ni vara lite oroliga för er hälsa. 20 minuter bakom ett antal mopeder, då är man sannolikt utsatt för kroniska och ibland akuta effekter”, säger han till Expressen.

Karin Pihl berättar att sedan pandemin har antalet mopeder i Stockholm exploderat. Stressade förare med gigantiska lådor på ryggen kör hem hamburgare och sushi till kunderna.

Moppar som går på el är undantag. De man oftast ser drivs av två- och fyrtaktsmotorer. 

Mopederna blåser ut avgaser rätt i ansiktet på cyklisterna och på fotgängare och förskoleklasser i gångbanan precis bredvid.

MISSA INTE: Dråpslaget: Coop faller samman – Ica Maxi tar över

Stockholm påminner om New Delhi

Att avgaser inte bara skadar miljön utan också utgör hälsorisker för människor är välkänt. Skadliga små partiklar sätter igång en inflammation i lungorna. 

ANNONS

När gravida kvinnor utsätts ökar risken för barnastma, stroke och för tidig födsel. Det uppskattas leda till 1 400 förtida dödsfall om året i hela landet, skriver Karin Pihl. 

Mopederna kan till och med vara en värre hälsobov än bilar. Dels för att mopederna delar utrymme med fotgängare och cyklister, dels för att avgassystemen är betydligt sämre på att filtrera bort partiklar.

En moped släpper ut mer skadliga ämnen per kilometer än en bil med en modern förbränningsmotor. Dessutom kör mopederna runt dagarna i ända vilket troligen innebär tusentals avgasproducerande resor varje dag, menar Karin Pihl. 

MISSA INTE: Tullavgiften slopas på dina småpaket – beslut i EU

ANNONS

Hälsorisker borde fasas ut menar läkare

Georgy Palega uppmanar politikerna att blicka mot andra städer som Amsterdam. En klassisk cykelstad där beslutsfattarna har agerat mot problemet.

Efter att antalet lätta mopeder mer än fördubblats på tio år fattade politikerna i Amsterdam beslutet att de fossildrivna skulle fasas ut. Sedan 2018 är gamla mopeder inte längre tillåtna i staden. 2030 är inte längre nya modeller tillåtna, förklarar Karin Pihl. 

Daniel Helldén är tidigare trafikborgarråd i Stockholm och numera språkrör för Miljöpartiet. Han noterade tidigt explosionen av fossildrivna matbud och hälsoriskerna de för med sig.

ANNONS

“Det var ett ganska stort tryck från allmänheten som cyklade”, säger han.

Men inget konkret fanns att göra. Lokalpolitiker i Stockholm har inte lika mycket inflytande som borgmästare nere på kontinenten, menar Karin Pihl. 

Läs mer om ekonomi:

Guld och silver slår tillbaka efter tufft hack

Förvaltarna tjänar miljoner – dubbla avgifter på din bostadsrätt

Störst stöd för höjt återvandringsbidrag i utsatta områden

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

ANNONS
ANNONS